Świt doskonały
i
"Kobieta podczas toalety", Jan Havicksz. Steen, 1655 – 1660 r., Rijksmuseum (domena publiczna)
Promienne zdrowie

Świt doskonały

Przekrój
Czyta się 3 minuty

Dzień można rozpocząć na wiele sposobów. Tradycyjna indyjska wiedza proponuje scenariusz, dzięki któremu ten początek będzie udany. Jeśli cała ścieżka wygląda na zbyt skomplikowaną, może choć jeden rytuał okaże się inspirujący. Redakcja stawia na pobudkę z jutrzenką.

Sposób, w jaki spędzasz czas, znacząco wpływa na twoje zdrowie i jakość życia. W dodatku to czynnik, nad którym masz największą kontrolę. Nie jesteś w stanie panować nad pogodą czy jakością powietrza, ale za to przez cały czas twoje własne działania wzmacniają witalność i odporność na choroby albo je osłabiają. Wszystko, co postanowisz – co i ile zjeść, jak reagować na innych, ćwiczyć

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

Ajurweda i oddech
i
zdjęcie: Michael Olsen/Unsplash
Złap oddech

Ajurweda i oddech

Ravi Shankar

Nasze życie ma cztery cechy: rozwija się, wyraża, zamiera i ginie. Te cechy zależą od pięciu żywiołów: ziemi, wody, powietrza, przestrzeni (eteru) i ognia, którym z kolei odpowiadają nasze zmysły, czyli wzrok, węch, smak, słuch oraz dotyk.

Według ajurwedy nasze życie nie opiera się na sztywnych podziałach, ale jest ciągłym, niepodzielnym, harmonijnym przepływem. Tak samo żywioły, z których jest stworzony wszechświat, nie są wyraźnie od siebie rozdzielone, ale swobodnie przechodzą jeden w drugi, co więcej, każdy z nich zawiera w sobie odrobinę wszystkich pozostałych czterech. Ajurweda traktuje zatem życie holistycznie, jako całość, a nie jako sumę poszczególnych składników. Najsubtelniejszy jest w nas żywioł przestrzeni, z której składa się umysł, najgęstszym, najbardziej materialnym jest zaś pierwiastek ziemi, z której powstają tkanki naszego ciała. Aby opisać naszą fizjologię i wytłumaczyć, jak przekłada się ona na psychikę, ajurweda dzieli ludzki system na tzw. trzy dosze. Są to:­ ­vata, pittakapha. W ten sposób nazywane­ są­ podstawowe energie, odpowiedzialne­ ­za wszystkie nasze procesy ­fizjologiczne­ i psychologiczne. Czy znacie aromaterapię albo leczenie kolorem? To metody przede wszystkim profilaktyczne, dzięki którym można zapobiec chorobom. Holistyczne podejście ajurwedy obejmuje ćwiczenia fizyczne, oddechowe, medytację oraz lekarstwa.

Czytaj dalej