Psychotest: Jaka jest twoja szczęśliwa liczba? Psychotest: Jaka jest twoja szczęśliwa liczba?
i
ilustracja: redakcja „Przekroju” z wykorzystaniem rysunku Zbigniewa Lengrena
Rozmaitości

Psychotest: Jaka jest twoja szczęśliwa liczba?

Wszystko Będzie Dobrze
Czyta się 4 minuty

Tak się złożyło, że 22. numer kwartalnika „Przekrój” ukazuje się w 2022 r. Na dodatek nasze pismo obchodzi tej wiosny 77. urodziny. Same dwójki i siódemki! Z tej okazji zachęcamy do zrobienia psychotestu.

Jesteś kompletnie zakręcony/zakręcona na punkcie:

a) Klasycznej radiowej Dwójki – muzyka poważna, kultura wysoka, tytani ducha… Czasem masz wrażenie, że nic innego się nie liczy.

b) Serialu Siedem życzeń – ach, Rademenes, kot, który spełniał życzenia, zespół Wanda i Banda (albo Banda i Wanda, nie pamiętasz), to były naprawdę szczęśliwe czasy!

c) Liczby 22 – te dwie dwójki, tak idealnie wsobne, tak do siebie pasują… Kiedy ty sam/sama przestałeś/przestałaś pasować do swojego życia?

d) Historii Cesarstwa Rzymskiego, szcz

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

W amerykańskich rezerwatach Indian W amerykańskich rezerwatach Indian
Przemyślenia

W amerykańskich rezerwatach Indian

Anna Wyrwik

George Catlin, amerykański malarz tworzący w XIX w., zafascynował się Indianami, gdy ujrzał w Filadelfii ich delegację zmierzającą do Waszyngtonu, pewnie na jakieś negocjacje w sprawie kolejnych traktatów. Postanowił ich malować. Odwiedzał kolejne plemiona, poznawał ich obyczaje i style życia, a z tego powstał szereg obrazów: sceny z polowań na bizony na koniach z łukami w rękach, kadry z codziennego życia w wioskach, galopów po preriach i portrety dumnych, spokojnych ludzi.

Catlin malował prosto, ignorując akademickie zasady warsztatu, co było powodem krytyki ówczesnych znawców. Nie widzieli oni w dziełach malarza walorów artystycznych. Faktycznie, bliżej im do realnego naśladowania rzeczywistości niż tworzenia sztuki, ale ważny jest tu cel Catlina, którym był zapis ginącej kultury, bo tak wtedy o kulturze Indian myślano, że ona ginie i odchodzi w przeszłość.

Czytaj dalej