Kalendarium czarnowidza (14-20 sierpnia)
Wiedza i niewiedza

Kalendarium czarnowidza (14-20 sierpnia)

Adam Węgłowski

14 sierpnia 1862 r.

Po raz pierwszy w historii prezydent USA podejmuje grupę Afroamerykanów. Abraham Lincoln, który rządził wówczas w Białym Domu, nie proponuje im jednak, by stali się pełnoprawnymi mieszkańcami USA. Chce zasiedlić wyzwoleńcami okolice Panamy! Z czasem zmieni zdanie, ale zinstytucjonalizowana segregacja rasowa będzie trwała w niektórych rejonach USA jeszcze sto lat później.

15 sierpnia 1281 r.

Mongołowie szykują się do ostatecznego ataku na Japonię, gdy znienacka ich flotę niszczy tajfun. Przepadają tysiące okrętów i dziesiątki tysięcy

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

Florencja w ascendencie
i
Donato Creti, „Obserwacje astronomiczne: Księżyc”, 1711 r., Pinakoteka Watykańska; zdjęcie: domena publiczna
Wiedza i niewiedza

Florencja w ascendencie

Tomasz Wiśniewski

Najwybitniejsze umysły włoskiego renesansu – chociażby Giordano Bruno czy Giovanni Pico della Mirandola – opowiadały się po stronie magii i astrologii. Przekonanie o głębokiej zależności od sił kosmicznych było fundamentem rozumienia świata, a z drugiej strony – źródłem wielkich kontrowersji.

Stereotypowy obraz historii nowożytnej przedstawia europejskie średniowiecze jako czas cywilizacyjnego zastoju, epokę „irracjonalną” i „mroczną”, po której dopiero następuje swoisty przełom: włoskie odrodzenie – czas odnowy inicjujący prawdziwą nowożytność i wszystko, co dla niej charakterystyczne: odkrycia naukowe i techniczne, rozwój sztuk i początki świeckości, nową pozycję człowieka w kosmosie. Częściowo za ten stereotyp epoki odpowiedzialni są Florentczycy – już Petrarka pisał o średniowieczu jako czasie „barbarzyństwa”, które nastąpiło po wspaniałej kulturze grecko-rzymskiej. Ujęcie to podjęli i spopularyzowali XIX-wieczni historycy, przede wszystkim Jules Michelet.

Czytaj dalej