Madonna pod jodłami to znane dzieło Lucasa Cranacha starszego z 1510 r. Czy jednak na obrazie rzeczywiście widzimy ten gatunek drzewa?
Dobrze odżywiona Europejka, o bladej cerze i wyraźnych rumieńcach, trzyma na rękach okazałe niemowlę. Właściwie przytrzymuje dziecko, które posadziła na ciemnej poduszce ze szkarłatnym pęknięciem. Ta z kolei spoczywa na szerokiej kamiennej balustradzie lub parapecie. Parę oglądamy na tle górskiego krajobrazu. Z lewej strony pochyla się nad nimi brzoza, z prawej zaś, ukazane tylko w połowie… no właśnie – co? Tuje? A może modrzewie? Drzewa mają bowiem wyraźne cechy roślin z rodziny cyprysowatych, ewentualnie modrzewi albo świerków (sosnowate). Dlaczego więc obraz Lucasa Cranacha starszego nazwano Madonna pod jodłami?
Przez całe swoje życie artysta mieszkał w Rzeszy Niemieckiej, w zasięgu geograficznym jodły. W trakcie wędrówek po południowej części kraju miał okazję podziwiać do woli charakterystyczny wygląd i pokrój tego drzewa. Musiał