Przekrój roku 2017 Przekrój roku 2017
Wiedza i niewiedza

Przekrój roku 2017

Czyta się 7 minut

Oto smutne, śmieszne, wzniosłe i groteskowe wydarzenia z całego roku wybrane przez redakcję „Przekroju”.

Zima

Rzeź drzew w całej Polsce za pozwoleniem Sejmu i ministra środowiska – profesora nauk leśnych. Nauka poszła w las?

(8 stycznia)

Stephen Hawking skończył 75 lat – z czego 54 lata przeżył ze stwardnieniem zanikowym bocznym. To światowy rekord.

(20 stycznia)

Inauguracja prezydentury Donalda Trumpa. Wbrew wszelkim świadectwom nowo zaprzysiężony prezydent upiera się, że tego dnia było słonecznie. Podobnie oryginalne poglądy ma w kwestii globalnego ocieplenia.

(7 marca)

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy ogłosiła, że zebrała rekordową sumę: ponad 105 mln złotych.

***

Pół wieku temu z taśmy produkcyjnej zjechała pierwsza puszka „Paprykarza Szczecińskiego”. Ryżowo-rybny przysmak

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

Targi Art Basel 2024: polskie artystki błyszczą na salonach Targi Art Basel 2024: polskie artystki błyszczą na salonach
i
Prace Marii Pinińskiej-Bereś na Art Basel 2024, fotografia: Agnieszka Saablińska
Opowieści

Targi Art Basel 2024: polskie artystki błyszczą na salonach

Aga Sablińska

W gwarnej atmosferze tegorocznej edycji słynnych szwajcarskich targów ekspozycje prac trzech polskich artystek – Ewy Partum, Erny Rosenstein i Marii Pinińskiej-Bereś – skłaniały do zatrzymania się, by uważniej spojrzeć na sztukę.

Targi nie sprzyjają spokojnemu kontemplowaniu dzieł sztuki. Podczas takich wydarzeń – a odbywające się w czerwcu słynne szwajcarskie targi sztuki Art Basel są niewątpliwie najważniejszym z nich – setki galerii w ciągu zaledwie kilku dni, w nijakich centrach wystawowych prezentują tysiące prac, bez podania szerszego kontekstu ich powstania. W takich warunkach nie sposób zobaczyć wszystkich wystawionych dzieł ani tym bardziej dogłębnie doświadczyć sztuki.

Czytaj dalej