Kobieta do bicia Kobieta do bicia
Przemyślenia

Kobieta do bicia

Łukasz Chmielewski
Czyta się 3 minuty

AnastazjaKwaśne jabłko to dwa komiksy o przemocy wobec kobiet. Scenarzystką pierwszego jest dziennikarka Małgorzata Lankosz, drugiego – profesor i filmoznawca Jerzy Szyłak. Oba albumy narysowała malarka Joanna Karpowicz. W obu rodzina, która powinna być punktem oparcia, jest opresyjna. U Lankosz agresorem jest matka, u Szyłaka –

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

Dwie panie z licencją na zabijanie Dwie panie z licencją na zabijanie
Przemyślenia

Dwie panie z licencją na zabijanie

Łukasz Chmielewski

Czarna Wdowa i Elektra to niejednoznaczne bohaterki, które pokazują, że kobiety w popkulturze mogą dyktować warunki gry – przekonuje Łukasz Chmielewski.

Czarna Wdowa to pseudonim Nataszy Romanovej, agentki KGB, która od 1964 r. pojawia się w komiksach Marvela. Jej współtwórcą jest Stan Lee, legendarny scenarzysta i twórca tego wydawnictwa. Romanova była początkowo czarnym charakterem, ale szybko przeszła na stronę USA i została agentką SHIELD. Dziś jest jedną z najpopularniejszych superbohaterek, głównie za sprawą filmów, w których w tę postać wcieliła się Scarlett Johansson. Elektrę stworzył w 1981 r. ceniony Frank Miller (300, Powrót Mrocznego Rycerza). Muskularna bohaterka była zabójczynią ninja, która balansowała między dobrem a złem. Oprócz licencji na zabijanie Czarną Wdowę i Elektrę łączyły wpisana w ich biografie trudna i mroczna przeszłość, która powracała w różnych momentach, niezależność, seksapil i zdolność do pakowania się w kłopoty, z których zwykle udawało im się wychodzić cało. Łączył je też Matt Murdock, ślepy prawnik, który nocami przebiera się za Daredevila…

Czytaj dalej