(Nie)winne zdjęcia
i
mat. prasowe
Doznania

(Nie)winne zdjęcia

Joanna Kinowska
Czyta się 10 minut

How to Look Natural in Photos to na pierwszy rzut oka przyjemny album archiwalnych fotografii. Ale przy wnikliwej lekturze robi się już mniej przyjemnie. Beata Bartecka i Łukasz Rusznica wybrali i ułożyli ponad 150 zdjęć w wielowarstwową, bolesną narrację.

Za pierwszym razem czytam te zdjęcia, udając nieświadomą. Piękna żółta okładka, zagadka. Ciekawe, co znajdę. Oszukuję sama siebie, bo przecież od razu wiem (z zapowiedzi), że to archiwa policyjne. Więc w tle – nieprzyjemności. A także polityka, i to ta najgrubsza. Polska Walcząca, Solidarność, symbole, więc szeptem, więc czuję nagle kołnierzyk koszuli. Uwiera. Strategie, którymi się posłużyli Bartecka i Rusznica, są znane. Bodaj najsłynniejszą i pierwszą tak głośną pozycją z tego samego nurtu była książka duetu artystycznego Mike’a Mandela i Larry’ego Sultana z 1977 r. – Evidence. Zestawione w niej zdjęcia służą najrozmaitszym celom – naukowym, archiwizacyjnym,

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

Trzy zdjęcia o nędzy
i
„Nie tylko Bauhaus”, mat. prasowe Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie
Przemyślenia

Trzy zdjęcia o nędzy

Wojciech Nowicki

Świadectwo międzywojnia na krakowskiej wystawie „Nie tylko Bauhaus” jest trudne do przyjęcia. Na zdjęciach, poza ludźmi, znajdują się: nędza, głód, wycieńczenie. I jednocześnie my, widzowie, dobrze wiemy, że świat prezentowany na tych fotografiach za chwilę zniknie.  Esej o trzech podobnych, choć jednak zacznie się różniących, fotografiach napisał dla „Przekroju” Wojciech Nowicki.

Mam tu trzy zdjęcia, widziałem je na wystawie w niewielkich odbitkach. Można było ich nawet nie zauważyć. Dwa pierwsze mogłyby być tego samego autora, ale to tylko niewielka szansa ufundowana na domyśle. Z tego samego okresu, dotyczące tego samego tematu – skutków wielkiego kryzysu z lat 1929–1933 w Niemczech. Trzecią fotografię z łatwością można by podpiąć do tamtej pary, bo dotyczy sytuacji kryzysowej, tych samych ziem, jednak chodzi tu o inny kryzys, nie ogólnoświatowy, ale wewnętrzny, niemiecki, wcześniejszy od wielkiego. Pochodzi z 1920 r.

Czytaj dalej