Pochodząca z Madagaskaru artystka Malala Andrialavidrazana, podróżując przez Afrykę Wschodnią, Azję i Amerykę Łacińską, cyzelowała formę, która pozwala jej na uchwycenie przemian kulturowych zachodzących we współczesnych społeczeństwach. Każdy z przygotowanych przez artystkę misternych fotomontaży składa się ze znaków i symboli zaczerpniętych z przeszłości. Pomieszanie elementów z rozmaitych źródeł wydobywa potencjał, jaki niesie każda kolejna warstwa informacji. Powstałe w ten sposób kompozycje rzucają nowe światło na to, co wiemy – albo co nam się tylko wydaje, że wiemy – o świecie. Prace Malali Andrialavidrazany mają bardzo osobisty charakter, silnie odnosząc się do idei terytorium, której badaniu artystka poświęciła kilka lat. Przepełnia je troska o międzykulturowość, lokalność oraz wszelkie konstrukcje socjologiczne, ekonomiczne i polityczne, które choć odrobinę przeciwstawiają się postępującej globalizacji. Andrialavidrazana do snucia swojej opowieści używa kolonialnych archiwaliów – map, okładek albumów i znaczków – przypominających, że ikonografia była jednym z najpotężniejszych narzędzi politycznych i ideologicznych XIX wieku. Podobnie silny wpływ miały treści zawarte w oprawie postkolonialnych banknotów, również wykorzystanych przez artystkę, które promowały stereotypy wspierane przez kolejne reżimy i liderów oraz będące symbolem dominacji gospodarczej trwającej pomimo przemian ustrojowych. Seria Figures przenicowuje sens użytych znaków i przedstawień. Andrialavidrazana przekonana jest, że przekomponowując czy wręcz wymyślając na nowo historię, zyskuje sposobność, by w sposób inny niż polityczny wywrzeć wpływ na otoczenie i pomóc w przywracaniu równowagi między tradycją a nowoczesnością, mężczyznami a kobietami, Północą a Południem. Tekst: Tomasz Wichrowski www.andrialavidrazana.com