Tiffany Chung – mapy śmierci na jedwabiu Tiffany Chung – mapy śmierci na jedwabiu
i
"Syryjski abstrakt: liczba dzieci zamordowanych w poszczególnych prowincjach w okresie marzec 2011–listopad 2014" – olej i tusz na pergaminie i papierze (2014–2015), Tiffany Chung
Doznania

Tiffany Chung – mapy śmierci na jedwabiu

Katarzyna Tyszkiewicz-Borawska
Czyta się 2 minuty

Z Tiffany Chung zetknęłam się podczas Biennale Sztuki w Wenecji w 2015  r., gdzie artystka zaprezentowała instalację złożoną z 40 artystycznych map, opisujących trwającą od 2011 r. wojnę domową w Syrii. Estetyka jej prac uwiodła mnie natychmiast, zanim wczytałam się w legendę map i zrozumiałam, czego dotyczą.

Wietnamska artystka podejmuje tematy bolesne: konflikty społeczne i zbrojne, katastrofy naturalne czy wywołane działalnością człowieka. Z kartografii tworzy pełnoprawną dziedzinę sztuki. Misternie i drobiazgowo przygotowane przez Chung detale komponują się w piękny obraz i przerażającą narrację zagłady zarazem. Artystka nie traktuje danych hierarchicznie. Na płaszczyźnie jednego dzieła przedstawia i oficjalne przekazy administracyjne, i zapis pamięci lokalnej społeczności. W swojej twórczości stara się być bezstronna i bezwzględna, pobudzając jednocześnie wrażliwość.

Kompozycja pracy Syryjski abstrakt: liczba dzieci zamordowanych w poszczególnych prowincjach w okresie marzec 2011–listopad 2014 przypomina kwiat. Szczegółowy i piękny, namalowany punktami. Najpierw zachwyca, by natychmiast zacząć bombardować pytaniami o wojnę i przemoc, o zasadność cierpienia niewinnych i bezbronnych ofiar.

Informacja

Z ostatniej chwili! To pierwsza z Twoich pięciu treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu. Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej!

Subskrybuj

"Syryjski abstrakt: liczba dzieci zamordowanych w poszczególnych prowincjach w okresie marzec 2011–listopad 2014", olej i tusz na pergaminie i papierze (2014–2015), Tiffany Chung
„Syryjski abstrakt: liczba dzieci zamordowanych w poszczególnych prowincjach w okresie marzec 2011–listopad 2014”, olej i tusz na pergaminie i papierze (2014–2015), Tiffany Chung

Natomiast praca Prosta linia wyrzeźbiła i ukształtowała teren: tajne porozumienie Sykes–Picot z 1916 r. obrazuje nienaturalność tytułowej prostej linii, imperialną przemoc Zachodu wobec państw Bliskiego Wschodu. Chung osobiście doświadczyła skutków agresji politycznej oraz przymusowych i masowych migracji. Będąc dzieckiem (urodziła się w 1969 r.), wyjechała z rodziną do Stanów Zjednoczonych, gdzie się wychowała i studiowała. W latach 1975–1995 z Wietnamu z powodu wojny uciekły 2 mln osób. Według UNHCR od 200 do 400 tys. zginęło na morzu. Analogie z dzisiejszą falą uchodźców nasuwają się same.

"Prosta linia wyrzeźbiła i ukształtowała teren: tajne porozumienie Sykes–Picot z 1916 r.", olej i tusz na pergaminie i papierze (2014), Tiffany Chung
„Prosta linia wyrzeźbiła i ukształtowała teren: tajne porozumienie Sykes–Picot z 1916 r.”, olej i tusz na pergaminie i papierze (2014), Tiffany Chung

Trudno zarzucić Tiffany Chung estetyzację masowych tragedii. Uroda jej prac zwodzi, ale dzięki temu te artystyczne mapy są niczym mocne uderzenie w splot słoneczny. Po pierwszym szoku zaczynamy studiować detaliczną, suchą i poruszającą relację, przywiązując taką samą wagę zarówno do wizualnej strony dzieła, jak i do tłumaczącej go legendy. Ta sztuka wciąga.
 

Czytaj również:

Plaża na końcu świata Plaża na końcu świata
i
„Słońce & Morze (Marina)”. Zdjęcie: Andrea Avezzù, dzięki uprzejmości: Biennale w Wenecji
Przemyślenia

Plaża na końcu świata

Niepohamowana emocjonalność Słońca & Morza (Mariny)
Kristina Sabaliauskaitė

Tegoroczny Złoty Lew weneckiego Biennale powędrował do litewskiego pawilonu. Nagrodzone dzieło – operowy performance na sztucznej plaży – zawiera w sobie jak w kapsule empatię oraz emocje, jakie być może każdy z nas odczuwa w obliczu świata zmierzającego do katastrofy.

Słońce & Morze (Marina). Zwycięzca Złotego Lwa weneckiego Biennale 2019, performance operowy autorstwa Liny Lapelytė (muzyka), Vaivy Grainytė (libretto), Rugilė Barzdžiukaitė (scenografia). Kurator: Lucia Pietroiusti. Komisarz wystawy: Rasa Antanavičiūtė.

Czytaj dalej