Balarama Heller

Amerykański fotograf, urodzony w 1979 r. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. W swojej twórczości proponuje nowe interpretacje archetypicznych symboli spotykanych w naturze. Analizuje pierwotne symbole i wzory – zarówno te rzeczywiste, jak i fikcyjne, poszukując języka wizualnego, który oddawałby stan świadomości poprzedzającej język. Te symbole wchodzą w interakcje ze sobą, tworząc niekończący się cykl tworzenia i destrukcji odwołujący się do perspektywy kosmologicznej, mitologicznej i atomowej.

Heller mieszkał też w Stambule, gdzie tworzył projekty fotograficzne w długiej formie, odnoszące się do tematów rytuałów i transcendencji w Europie Wschodniej i na Bliskim Wschodzie. W 2010 r. znów zamieszkał w Nowym Jorku. W ostatnich latach jego twórczość pojawiała się m.in. na wystawach zbiorowych „Maelstrom” w 303 Gallery w Nowym Jorku, „You Can't Win: Jack Black's America” pod kuraturą Randy’ego Kennedy’ego a Fortnight Institute, „What's Outside the Window” w galerii ReadingRoom w Melbourne, w nowojorskiej galerii agnès b., na wystawie „New Artists” w Red Hook Labs, i na wystawie 2015 Aperture Summer Open. W 2014 r. ukazał się jego pierwszy album fotograficzny „Into and Through”. Za projekt „Zero at the Bone” w 2017 r. otrzymał pierwszą nagrodę Center’s Awards Editor’s Choice i wyróżnienie Aperture Portfolio Prize 2017. W 2019 r. jego projekt „Sacred Place” został wyróżniony w 241. numerze „Aperture Magazine”. Tekst towarzyszący fotografiom stworzył Pico Iyer.

Zero at the Bone
Sztuka + Opowieści
Doznania

Zero at the Bone

Pojekt Balaramy Hellera Zero at the Bone oferuje spojrzenie na pierwotne życie gadów w Parku Narodowym Everglades z niesamowitej perspektywy. To miejsce chętnie fotografowane, lecz artysta podchodzi do swojego zadania w sposób zupełnie wyjątkowy: robi zdjęcia w ciemności, kiedy znajome kształty znikają. Fotograf czerpie z „symbolizmu i poetyki dotyku”, by ukazać mglistość relacji między drapieżnikiem a ofiarą.
Balarama Heller