Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.
Bogaty dół, jasna góra
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Bogaty dół, jasna góra

Na płycie "Individual Beings" Tomasz Dąbrowski nie odżegnuje się od porównań do Stańki, które towarzyszą mu od lat. Przeciwnie – sięga po podobne sposoby instrumentacji, a nawet po sam instrument wybitnego jazzmana.
Jan Błaszczak
Depresja songwritera
Sztuka + Opowieści
Doznania

Depresja songwritera

Muzyczny geniusz, akustyczne brzmienie, depresja, tragiczny koniec – to tylko niektóre słowa, którymi można by opisać kariery Nicka Drake’a i Elliotta Smitha. O paralelnych losach songwriterów pisze
Jan Błaszczak
Pasażer na gapę
Doznania

Pasażer na gapę

„To jest wasz kraj, to jest mój kraj” to autobiografia fabularyzowana. Zbyt wiele w niej dziur i pominięć, by traktować ją jako obiektywne źródło wiedzy na temat Woody’ego Guthrie'ego. Pokazuje natomiast narodziny symbolu. Wykuwanie mitu wędrownego pieśniarza, geniusza i włóczęgi, z którego nieustająco czerpie scena folkowa.
Jan Błaszczak
Jazzowa historia Stanów
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Jazzowa historia Stanów

Czy jazz się skończył? A może stał się klasyką, którą należy odgrywać nuta po nucie? O tym, co zostało z muzycznej rewolucji, z Piotrem Jagielskim, autorem książki „Święta tradycja, własny głos. Opowieści o amerykańskim jazzie” (wyd. Czarne), rozmawia
Jan Błaszczak
Powrót na Marsa
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Powrót na Marsa

Serial science-fiction dla dzieci może być i zabawny, i mądry – czego dowodem jest polska produkcja „NASZA – czerwona planeta”. Jej twórca, kompozytor i muzyk, opowiada o wieloletniej fascynacji Marsem i tworzeniu dla najmłodszego odbiorcy. Pyta
Jan Błaszczak
Bębny w Malawi przywołują duchy
Sztuka + Opowieści
Doznania

Bębny w Malawi przywołują duchy

Jest w Malawi muzyczny rytuał, który leczy choroby i przepędza demony. I jest w Polsce mała wytwórnia, która wydaje poświęcone mu płyty – zarówno dokumentalne, jak i eksperymentalne. O ceremonii vimbuzy i procesie jej nagrywania opowiada warszawski etnograf i szef oficyny 1000Hz Piotr Cichocki.
Jan Błaszczak
Przestrojenia ucha
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Przestrojenia ucha

Od 20 lat podróżuje po świecie i nasłuchuje. Słucha odgłosów przyrody i akustyki miast, wzburzonego morza i szumu wiatru. Marcin Dymiter, producent muzyki elektronicznej, a wcześniej lider rockowego zespołu Ewa Braun, jest jednym z pionierów polskich nagrań terenowych. Właśnie ukazała się jego książka „Notatki z terenu”. W rozmowie z „Przekrojem” opowiada o pandemicznej ciszy, dźwiękowej archiwistyce i słuchaniu w służbie krytycznego myślenia.
Jan Błaszczak
Kręgi w pogo
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Kręgi w pogo

​​​​​​​O adrenalinie towarzyszącej rosyjskiej trasie 19 Wiosen, wpływie kultury gopników na osiedlowy rap i rosnącej modzie na tatarskość opowiada Konstanty Usenko, autor książki „Wykresy fal środkowej Wołgi”. Znawca wschodnioeuropejskiej pop- i kontrkultury mówi też o niebezpiecznej aurze italo disco i tureckiej piosence covidowej. Rozmawia
Jan Błaszczak
Sprzedam fiata, kupię syntezator
Sztuka + Opowieści
Doznania

Sprzedam fiata, kupię syntezator

Od disco-funku po elektryczne boogie, od ambientu po wizjonerską zapowiedź electro – kompilacja „Echo wielkiej płyty” pokazuje mniej znane nagrania pionierów polskiej el-muzyki. Pisze o niej
Jan Błaszczak
Pokój i niepokój Marvina
Sztuka + Opowieści
Doznania

Pokój i niepokój Marvina

„What’s Going On” to zarówno lament nad zepsuciem świata, jak i głębokie świadectwo wiary w człowieka. Może dlatego pół wieku po premierze słynny album Marvina Gaye’a wciąż emanuje wyzwalającą energią. O jednej z najsłynniejszych płyt w historii muzyki rozrywkowej pisze
Jan Błaszczak
Fado ABC
Sztuka + Opowieści
Doznania

Fado ABC

Wokalista i gitarzysta João de Sousa oraz klarnecista Paweł Szamburski opowiadają o ich nowoczesnym, świeżym, a jednocześnie czerpiącym z tradycji, spojrzeniu na portugalską muzykę fado. Rozmawia
Jan Błaszczak
Habibi Funk i odkryty skarb Libanu
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Habibi Funk i odkryty skarb Libanu

Sudański jazz, algierska elektronika, libańskie reggae, a przede wszystkim soul i funk nagrywany z reguły w języku arabskim dobre pół wieku temu – to wszystko znajdziemy w katalogu niemieckiej wytwórni Habibi Funk, o której pisze i którą się zachwyca
Jan Błaszczak