Marcel Rickli

Mieszka i pracuje w Zurychu. Studiował projektowanie fotograficzne w berneńskiej Szkole Designu. Jego prace były prezentowane m.in. w Zurychu, Bazylei i Biel. Od 2011 r. tworzy cykl fotografii, w którym przygląda się fundamentalnym zmianom naszej planety. Głównym motywem tych prac są ogromne potrzeby ludzkości w zakresie energii i zasobów naturalnych oraz ich wpływ na środowisko, często bardzo dotkliwy i nieodwracalny. W poprzednich projektach Marcel Rickli ćwiczył swoje fotograficzne oko w szwedzkich kopalniach, gdzie wydobycie rudy skutkowało zapadaniem się terenu, doprowadzając nawet do przeniesienia całego miasta („Kiruna”, 2015), a także w niemieckich kopalniach węgla brunatnego, których ofiarą padają całe połacie krajobrazu („Lausitzer Braunkohlerevier”, 2015). Fotograf przygląda się również działaniom, dającym nadzieję w walce z kryzysem klimatycznym – futurystyczne kadry przedstawiające największą na świecie farmę wiatrową na pustyni Gobi czy chiński park solarny pokazują, jak mogłaby wyglądać rewolucja energetyczna („Ambivalent”, 2017-18). Prace Rickli’ego przynoszą imponujący obraz epoki, w której działalność ludzi stała się najistotniejszym czynnikiem wpływającym na procesy biologiczne, geologiczne i atmosferyczne zachodzące na naszej planecie: oto antropocen.
AEON
Sztuka + Opowieści
Doznania

AEON

Szwajcarski fotograf Marcel Rickli szuka złotego środka między fotografią dokumentalną a sztuką. W swoim najnowszym projekcie, zatytułowanym „AEON", zestawia symboliczny charakter semiotyki nuklearnej z twardymi faktami dotyczącymi składowisk odpadów promieniotwórczych.
Marcel Rickli