Zagadka z dziełem sztuki (13) Zagadka z dziełem sztuki (13)
Rozmaitości

Zagadka z dziełem sztuki (13)

Tomasz Wichrowski
Czyta się 3 minuty

Nasza trzynasta zagadka opowiada o obrazie wielkiej bitwy między dobrem a złem. Jej rozwiązanie znajduje się tuż pod grafiką.

Ciemność i złowrogie błyski wypełniają niebo, podczas gdy smocze skrzydła rozpętują wichurę. Wiatr przeczesuje ogniste włosy kobiety siedzącej na sierpie księżyca. Pod jej stopami wzbiera szatański potop unoszący rzesze nieszczęsnych dusz.

Wielki czerwony smok i niewiasta obleczona w słońce – oto tytuł tej pełnej dramatyzmu akwareli namalowanej przez Williama Blake’a, angielskiego poetę i wizjonera, a przedstawiającej kosmiczną bitwę między dobrem a złem.

Informacja

Z ostatniej chwili! To druga z Twoich pięciu treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu. Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej!

Subskrybuj

Potem wielki znak ukazał się na niebie: Niewiasta obleczona w słońce, i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu. A jest brzemienna. I woła, cierpiąc bóle i męki rodzenia. I inny znak się ukazał na niebie: Oto wielki Smok barwy ognia, mający siedem głów i dziesięć rogów – a na głowach jego siedem diademów. A ogon jego zmiata trzecią część gwiazd nieba: i rzucił je na ziemię. I stanął Smok przed mającą rodzić Niewiastą, ażeby skoro porodzi, pożreć jej Dziecię. (Ap 12, 1–4)

Objawienie św. Jana, ostatnia księga Nowego Testamentu, zawiera szereg ostrzeżeń dla chrześcijan, by strzegli swojej wiary. Przedstawia również serię alegorycznych epizodów demonstrujących konsekwencje nieposłuszeństwa. Akwarela Blake’a ilustruje fragment, w którym ogromny czerwony smok z siedmioma głowami, dziesięcioma rogami i siedmioma koronami staje naprzeciw niewiasty ubranej w blask słońca, z księżycem pod stopami i koroną z dwunastu gwiazd na głowie. Kobieta ma zrodzić Bożego naśladowcę, szerzyciela wiary chrześcijańskiej. Smok zaś ucieleśnia szatana.

Blake, malując tę scenę, pozwolił sobie – przez ukazanie symetrii wyciągniętych ramion głównych postaci – zasugerować, że dobro i zło są ze sobą splecione i równie fundamentalne dla ludzkiej egzystencji. „Dobro to bierność posłuszna Rozumowi, Zło to aktywność wyrastająca z Energii” – mówił.

William Blake urodził się na początku rewolucji przemysłowej, w skromnym domu przy Broad Street 28 w Soho. Całe swoje życie spędził w Londynie. Miał cztery lata, kiedy zobaczył głowę Boga w oknie swojego domu – to pierwsza z wielu wizji, których doświadczył.
Był poetą, malarzem oraz grafikiem, artystą wizjonerem. Niedoceniany za życia nigdy nie stał się ważną postacią życia artystycznego angielskiej stolicy, a swoje rysunki traktował głównie jako źródło utrzymania. Dziś jest uważany za jedną z ważniejszych postaci sztuki i literatury epoki romantyzmu.

Wielki czerwony smok i niewiasta obleczona w słońce to jedna z czterech akwarel wykonanych przez Blake’a na podstawie Apokalipsy św. Jana w latach 1805–1809. Są częścią większej grupy temperowych i akwarelowych obrazów namalowanych dla najważniejszego patrona artysty – Thomasa Buttsa.

William Blake, Wielki czerwony smok i niewiasta obleczona w słońce, pomiędzy 1805-1810 r.
William Blake, Wielki czerwony smok i niewiasta obleczona w słońce, pomiędzy 1805-1810 r.
William Blake, Wielki czerwony smok i niewiasta obleczona w słońce, pomiędzy 1805-1810 r.
William Blake, Wielki czerwony smok i niewiasta obleczona w słońce, pomiędzy 1805-1810 r.

Czytaj również:

Tkanie własnej sieci Tkanie własnej sieci
i
ilustracja: Marta Janik
Wiedza i niewiedza

Tkanie własnej sieci

Kathleen Wallace

Czy istnieje jedna recepta na bycie sobą? A może moglibyśmy zacząć myśleć o sobie jak o procesie? Teoria sieciowej jaźni zakłada, że nasza tożsamość jest różnorodna i płynna.

Kim jestem? Wszyscy zadajemy sobie to pytanie, a także inne, podobne. Czy moją tożsamość definiuje to, co mam w genach, czy to, jak mnie wychowano? Czy mogę się zmienić, a jeśli tak – w jakim stopniu? Czy mam tylko jedną tożsamość, czy mogę mieć ich kilka? Zmagamy się z tymi kwestiami już od samego zarania filozofii. Są ważne, bo wpływają na to, w jaki sposób podejmujemy decyzje i jak sami oddziałujemy na świat. Dla Sokratesa zrozumienie samego siebie było wręcz niezbędne, by wiedzieć, jak mamy żyć – w zgodzie ze sobą i w zgodzie z innymi. Całe nasze samostanowienie opiera się na wiedzy o sobie, o innych i o świecie, który nas otacza. To, jak rozumiemy ludzką naturę i samych siebie, jest odzwierciedlone nawet w formach sprawowania władzy. Pytanie „Kim jestem?” ma zatem daleko idące implikacje.

Czytaj dalej