Barok kontra żelbet Barok kontra żelbet
i
Inauguracja Muzuem Plakatu w Wilanowie (4 czerwca 1968) fot. Bożena Seredyńska
Przemyślenia

Barok kontra żelbet

Muzeum Plakatu w Wilanowie
Anna Cymer
Czyta się 7 minut

13 czerwca 1966 r., głównie dzięki staraniom środowiska polskich projektantów graficznych, w warszawskiej Zachęcie zainaugurowano I Międzynarodowe Biennale Plakatu (MBP). Było to wyjątkowe przedsięwzięcie – w kraju za żelazną kurtyną zorganizowano imprezę o światowym zasięgu, ważny punkt w kalendarzu międzynarodowych przeglądów sztuki współczesnej, takich jak Biennale w Wenecji czy w São Paulo, w czasach, kiedy plakatu nie traktowano jako dziedziny sztuki.

Starania pomysłodawców MBP (wśród nich byli m.in. Eryk Lipiński i Jan Lenica) nie przyniosłyby zapewne efektu, gdyby nie fakt, że proces dowartościowywania plakatu rozpoczął się już kilka lat wcześniej, kiedy to ze struktury stołecznego Muzeum Narodowego (MNW) wyodrębniono Dział Plakatu.

Kustoszką tych zbiorów została Janina Fijałkowska, pracownica Działu Grafiki i Rysunków, do którego do tej pory należał także plakat. Podobno wiara Fijałkowskiej w rangę plakatu narodziła się w 1960 r. we Francji, na wystawie prezentującej

Informacja

Twoja pula treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu już się skończyła. Nie martw się! Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej, dzięki której będziesz mieć dostęp do wszystkich treści na przekroj.org. Jeśli masz już aktywną prenumeratę cyfrową, zaloguj się, by kontynuować.

Subskrybuj

Czytaj również:

Ucieczka od betonozy Ucieczka od betonozy
i
„Architecton”, reż. Victor Kossakovsky, materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity
Marzenia o lepszym świecie

Ucieczka od betonozy

Rozmowa z Victorem Kossakovskim, reżyserem filmu „Architecton”.
Mateusz Demski

Jaką wartość naszemu życiu nadaje architektura? Czego mogą nas o niej nauczyć budowle sprzed setek i tysięcy lat? Dlaczego piękno i tajemnice antyku zamieniliśmy na szary, monotonny beton? Jak budować lepiej, zanim będzie za późno? Opowiada Victor Kossakovsky, reżyser pokazywanego na festiwalu Millennium Docs Against Gravity filmu Architecton.

Mateusz Demski: Architektura bardziej Pana przeraża czy zadziwia?

Czytaj dalej