BAUSTELLE (z niemieckiego: plac budowy) to projekt, dla którego punktem wyjścia były wielkie place budowy. Dziury w ziemi, wnęki po budynkach, sterty gruzu czy pozostałości konstrukcji pomocniczych, funkcjonują w strukturze miasta jako rodzaj rzeźby performatywnej czy anty-rzeźby.

Są świadectwem przebudowy i rozbudowy miast, często motywowanej inwestycjami i zyskami deweloperów. W tym procesie funkcjonalność przestrzeni jest często odsuwana na dalszy plan. W życie mieszkańców i organiczną tkankę miejską w destrukcyjny sposób wkracza logika kapitalizmu. Autorka projektu, Zuzanna Czebatul wyjaśnia:

Moja fascynacja placami budowy bierze się z tych tymczasowych, a zarazem ciągle zmieniających się wymiarów rzeźbiarskich oraz [zainteresowania] tymi częściami budynku, których – po ukończeniu – już nigdy nie zobaczymy.To jak operacja na otwartym sercu, chirurgiczna perspektywa na wielkie ciało architektury: kości, mięso, żyły oraz całysystem podtrzymania życia. A wokoło (…) maszyny, materiały, euro-palety, czasem gruz i brud po ukończonym procesie (…) odwrócona archeologia świątyń naszych czasów, w których przestrzeń jest najwyższą z wartości – towarem, który – jak głodny potwór – zjada, trzyma i wypycha wszystko to, co składa się na dobre życie (…).

Projekt artystki, na który składa się fotografia, rzeźba, materiał wideo oraz instalacja in-situ, przezentowany jest w warszawskiej galerii IMPORT EXPORT.

Największym elementem wystawy są ogrodzenia tymczasowe wykorzystywane na placach budowy. To na nich właśnie artystka zawiesiła rytmiczną narrację fotografii przedstawiających place budowy w Warszawie, Nowym Jorku oraz Genewie (seria Bone, Flesh & Skin). Fotografiom towarzyszą trzy rzeźby: Markus, George oraz David. Odlane z betonu, przybrane w garnitury uszyte na miarę oraz pozbawione twarzy, owe formy rzeźbiarskie stają się widzami scen budowy, jednocześnie stając się ich częścią. Przypominając rzymskie kamienie drogowe albo barykady budowlane, Mark, George oraz David są personifikacjami zarządzających dzisiejszymi czasami: polityków, deweloperów czy lobbystów.

Na końcu wystawy pojawia się, zwieńczająca całą historię BAUSTELLE, instalacja powstała in-situ: Outside Inside The Walls Bear Witness. Wykonana z płyty pilśniowej ściana, z wyciętym w kształcie romba otworem, w której artystka pokazuje nam serię zdjęć, na których widnieją puste lokale na wynajem pod inwestycje czy małe biznesy. Owa instalacja nawiązuje do kolejnego etapu prac artystki oraz nieuniknionej przyszłości: rosnącej ilości zamkniętychi opuszczonych sklepów w miejskich przestrzeniach, która kontrastuje z globalnym trendem budowania coraz to nowych przestrzeni pod inwestycje.

Zuzanna Czebatul (urodzona w 1986 roku w Międzyrzeczu) ukończyła Städelschule we Frankfurtcie w 2013 roku, a następnie – jako stypendystka Fulbrighta – ukończyła studia magisterskie w Hunter College w Nowym Jorku. W swojej praktyce skupia się głównie na rzeźbie oraz wielkoformatowych instalacjach. Zainteresowania Czebatul oscylują wokół stosunków produkcji, relacji władzy i aparatów represji obecnych w społeczeństwie. Posiłkując się często językiem żartu, instalacje Czebatul zacierają granice pomiędzy architekturą symboliczną, pomnikiem, relikwią, fetyszem, a towarem – a tym samym – pomiędzy tym, co realne, a co sztuczne.

Wystawa BAUSTELLE potrwa do 19 listopada 2022 roku.

IMPORT EXPORT
Al. Ujazdowskie 22/3

0-478 Warszawa
importexport.art