Bler w Bałuckiej Bler w Bałuckiej
Przemyślenia

Bler w Bałuckiej

Łukasz Chmielewski
Czyta się 1 minutę

Jeśli czytacie polskie komiksy lub gracie w niezależne gry, to musicie kojarzyć Rafała Szłapę. To jego ilustracje oglądacie w Clockwork Tales, Dwarves in Trouble czy Wanted. To on stworzył postać krakowskiego superbohatera, Blera. Szłapa rysuje przede wszystkim w realistycznej stylistyce, a jego prace są bardzo malarskie.

Postać Blera powstała na początku XXI w. na zlecenie „Przekroju” – czterostronicowy komiks z bezimiennym jeszcze wtedy bohaterem był opcją rezerwową, gdyby jeden z peerelowskich tuzów komiksu, Zbigniew Kasprzak, nie wyrobił się z zamówionym materiałem. Ostatecznie komiks Szłapy nie załapał się do pisma, ale projekt był sukcesywnie rozwijany.

Dziś cykl ten jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce. Szłapa ilustruje także książki (np. Lichwiarza Wiktora Noczkina czy czwarty tom Chłopaków Jakuba Ćwieka).

Wystawa Moje życie z komiksem ma bardzo przekrojowy charakter. Pokazane zostaną na niej zarówno komiksy (także te z podstawówki i liceum), jak i ilustracje książkowe oraz prace cyfrowe do gier komputerowych i karcianych. Mniejsza z dwóch sal Galerii Bałuckiej w Łodzi, w których zawiśnie ekspozycja, została zarezerwowana wyłącznie dla twórczości związanej z Blerem. (Wystawie towarzyszy premiera siódmego tomu jego przygód zatytułowanego Nieistnienie). W drugiej, większej znajdą się inne dzieła artysty: od różnych ilustracji po komiksy tworzone dla pism i na potrzeby wydań albumowych.

materiały promocyjne
materiały promocyjne

Rafał Szłapa – Moje życie z komiksem
14.09–21.10.2018
Miejska Galerii Sztuki w Łodzi, Galeria Bałucka
Stary Rynek 2

Czytaj również:

Prawda i fikcja encyklopedii Prawda i fikcja encyklopedii
i
il. Weronika Gęsicka, „Encyklopedia”, Fotofestiwal 2024, materiały promocyjne
Doznania

Prawda i fikcja encyklopedii

Fotofestiwal 2024
Ania Diduch

Prace Weroniki Gęsickiej stawiają pytania o rzeczywistość przedstawioną na fotografii. W cyklu „Encyklopedia” artystka eksperymentuje, współtworząc obrazy ze sztuczną inteligencją. 

Weronika Gęsicka jest jedną z najciekawszych polskich współczesnych artystek wizualnych. Jej cykl  z 2017 r. „Traces” („Ślady”), który zawierał fotografie przedstawiającymi amerykańskie życie codzienne w drugiej połowie XX wieku, zyskał miedzynarodowe uznanie. Gęsicka dokonała w tamtych zdjęciach cyfrowych interwencji, stworzyła fotomontaże łączące estetykę surrealisty Renégo Magritte’a z estetyką filmów Davida Lyncha. Kolejny jej cykl ‒ „Encyklopedia” ‒ miał premierę 13 czerwca 2024 na Fotofestiwalu w Łodzi.

Czytaj dalej