Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda. Dokumentacja wystawy: Martyna Nitkowska
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda. Dokumentacja wystawy: Martyna Nitkowska
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda. Dokumentacja wystawy: Martyna Nitkowska
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda. Dokumentacja wystawy: Martyna Nitkowska
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda
Dzięki uprzejmości Artystki i galerii Propaganda. Dokumentacja wystawy: Martyna Nitkowska

Stałość w przyspieszeniu to doświadczenie, które spowszedniało i znudziło nas. Rewolucyjne zmiany wymagają adaptacyjnych metod radzenia sobie z nimi, a decyzje muszą być podejmowane na bieżąco. Sprawdzone sposoby błyskawicznie przestają być aktualne.

Dopiero moment zatrzymania pozwala wyrwać się na chwilę z tego cyklu i uświadomić sobie, jak niewielka część rzeczywistości znajduje się faktycznie pod naszą kontrolą. Miejscem, które świetnie ten stan ilustruje, jest pobocze drogi szybkiego ruchu. Co nas tam przywiodło? Wypadek, awaria, zmęczenie?

Niezależnie od powodu, doświadczenie to jest zazwyczaj nagłe i brutalne – chwila przymusowego zawieszenia uświadamia nam pustkę i uwyraźnia poczucie zagrożenia. Poczucie dosłowne, ale jednocześnie niemożliwe do przekazania innym. W żargonie samochodowym nazywa się je „martwym punktem”, a to, co się w nim skrywa, choć niewidoczne, a właściwie niemożliwe do zobaczenia, jest jak najbardziej realne i zawsze obecne. To miejsce jest zawsze z nami (choć nie zawsze możemy do niego dotrzeć).

Na próżno szukać tam zrozumienia, konkretnych znaczeń i sensów. One powstają później, kiedy wracając do rzeczywistości zaczynamy na nowo ją porządkować. Prace, które składają się na wystawę „Blind Spot”, działają podobnie, przerzucając odpowiedzialność za sens na widza. Cykl zrealizowany z poetą Samem Riviere – poetyckie miniatury umieszczone w miejscu ostrzeżeń na lusterkach samochodowych – są raczej pretekstem do myślenia, niż konkretnymi komunikatami. Seria „Weather Conditions” jest natomiast poszukiwaniem idącym w stronę malarskiej kontemplacji o charakterze formalnym i kompozycyjnym.

Wystawa jest spekulacją na temat koniecznego fiaska – porażki, która pozwala nam się na tym poboczu znaleźć.

Jacek Sosnowski

Ada Zielińska – urodzona w 1989 roku artystka wizualna, fotografka, autorka instalacji. W swoich pracach podejmuje próbę dokumentacji otaczających ją katastrof i konfrontowania się z dezintegracją, obserwując jednocześnie w jaki sposób sama jest przez nie przyciągana. Efektem tej praktyki jest próba uchwycenia momentu władzy w sytuacji totalnej dezintegracji. Obserwacja tych momentów jest formą specyficznej autoterapii, a uchwycone na fotografiach wypadki stają się autorską notatką na temat otaczającego artystkę świata, usiłowaniem odzyskania kontroli nad tym, co nieuchronnie się kończy. Absolwentka Sztuki Mediów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Laureatka Stypendium Młoda Polska w 2020 roku.

Wystawa Blind Spot Ady Zielińskiej odbyła się w galerii Propaganda w ramach Warsaw Gallery Weekend 2022

prpgnd.net
adazielinska.lol