Książka w roku 982012
Szkice z przyszłości to książka, w której młodzi artyści przedstawili autorską futurystyczną wizję świata. Jacek Ambrożewski ze studia Prowizorka odpowiada za ilustracje, a Zosia Frankowska zajęła się tekstem i redakcją. Napiszę wprost: ten nietypowy, bezpretensjonalny projekt zachwycił mnie swoją formą wizualną, swobodą artystyczną i poetycką narracją. Publikacja ma format zeszytu A4 w miękkiej oprawie, czym nawiązuje do szkolnych bloków rysunkowych. Przypomina szkicownik pełen kreślonych na brudno pomysłów, zapisany i zarysowany ołówkiem, kredkami, flamastrami i tuszem. Autorskie ilustracje zostały okraszone niewielką liczbą dowcipnych tekstów o tym, jak będzie wyglądać życie w roku 982012. Szczególnie dotknęła mnie pesymistyczna prognoza przyszłości alfabetu, który w przedstawianej wizji ewoluował w kierunku eliminacji litery „z”. Z kolei ilustracja przedstawiająca człowieka z przyszłości, który według autorów książki „wygląda trochę inaczej”, zmroziła mi krew w żyłach. Ambrożewski i Frankowska dedykują książkę pamięci profesora Zygmunta Januszewskiego, wybitnego grafika i rysownika. Projekt tej publikacji powstał właśnie w jego Pracowni Ilustracji w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Szkice z przyszłości zostały wydane w 2013 r., w tym samym roku zmarł Profesor Januszewski, „który zawsze pokładał nadzieję w przyszłości swoich studentów”.
Szkice z przyszłości
Jacek Ambrożewski, Zosia Frankowska
Papierówka
Boski album
Złoty podział, przedstawiany za pomocą greckiej litery phi, już od czasów antycznych jest uważany za doskonały. Zapewnia perfekcyjnie wyważone proporcje i doskonałą harmonię – można go znaleźć w układzie ziaren w kwiecie słonecznika, w kształcie muszli ślimaka, a nawet w galaktycznej spirali. Wykorzystano go w Partenonie i w piramidzie Cheopsa. Współcześnie jego piękno i harmonię doceniają także dizajnerzy. Visual Harmony. Proportion in Graphic Design to album zamknięty w tekturową oprawę z przyjemną dla oka geometryczną, czarno-białą ilustracją. Ukazuje współczesne projekty graficzne bazujące na złotym podziale: od logo przez akcydensy, identyfikacje wizualne, opakowania po strony internetowe. Ciekawy, częściowo odsłaniający wnętrze publikacji grzbiet, również podzielony jest na dwie części w proporcjach złotego odcinka. Książka stanowi dowód na to, że dobry projekt nie jest dziełem przypadku, lecz efektem świadomie wykorzystanych reguł tworzenia, dzięki czemu zyskuje uniwersalną, estetyczną miarę dopasowaną do wrażliwości człowieka.
Visual Harmony. Proportion in Graphic Design
SendPoints
Gingko Press
Victor Vasarely, czyli dziadek op-artu na nowo
Francuz Philippe UG, absolwent paryskiej ASP, specjalizujący się w inżynierii papieru, jest autorem niezwykłej książki typu pop-up. Pop-up. Op-art: Vasarely powstała jako hołd dla Victora Vasarelya, wybitnego francuskiego malarza i grafika węgierskiego pochodzenia, tworzącego swoje pierwsze abstrakcyjne geometryczne obrazy już w latach 30. XX w. Philippe UG podjął się „wyrzeźbienia” w papierze siedmiu dzieł Vasarelya, prekursora op-artu i głównego przedstawiciela abstrakcji geometrycznej. Bazował on na złudzeniach optycznych zawierających silne gradienty głębi, które tworzył za pomocą zmniejszających się lub zwiększających figur na dwuwymiarowej płaszczyźnie. UG za pomocą papierowych konstrukcji wykreował nową, trójwymiarową przestrzeń jego obrazów.
Pop-up. Op-art: Vasarely
Philippe UG
Prestel