Ładne strony – 4/2020 Ładne strony – 4/2020
Przemyślenia

Ładne strony – 4/2020

Justyna Machnicka
Czyta się 2 minuty

Ilustrowany przewodnik po teatrze

Jesienią rozpoczyna się sezon teatralny. To jedna z niewielu przyjemności, które rekompensują koniec lata, dlatego postanowiłam znaleźć coś, co wprawi nas w odpowiedni nastrój. Mam przyjemność trzymać w dłoniach sporych rozmiarów dzieło autorstwa wrocławskich twórców Gosi Kulik i Tomasza Żarneckiego. Ilustrowany przewodnik po nowożytnym teatrze Jak ugryźć teatr współczesny? w żartobliwy sposób przybliża historię najważniejszych nurtów teatralnych końca XIX i XX w., także polskich, oraz ich słynnych twórców. Narratorem jest stary kasjer, wielbiciel teatru i dobrego jedzenia. Mężczyzna od wielu lat pracuje w teatrze miejskim, dlatego postanowił spisać różne zasłyszane opowieści z foyer i odpowiedzieć na pytanie, czym jest teatr.

Książka ma kwadratowy kształt. Oprawiono ją w miękką kartonową okładkę z ręcznie rysowanymi literami oraz ilustracją przedstawiającą legendarną walkę niepokornych futurystów z publiką na pomidory. Należy tu sprecyzować, że duet autorski odpowiada wspólnie za treść oraz skład książki, a Gosia Kulik jest autorką ilustracji – to ręcznie tworzone ekspresyjne, humorystyczne rysunki, często rozbudowane w dość szczegółowe obrazkowe opowieści. Widać tu niepowtarzalny styl i kunszt ilustratorski artystki, daleki od instagramowych trendów. Kulik, wielokrotnie nagradzana absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, swój aneks dyplomowy stworzyła w Pracowni Grafiki Książki w tejże uczelni. Nie powinien więc dziwić fakt, że ilustracje z Jak ugryźć teatr współczesny? zostały wybrane do prestiżowej Wystawy Ilustratorów towarzyszącej 57. edycji Międzynarodowych Targów Książki dla Dzieci w Bolonii. Nie jest to jednak publikacja skierowana wyłącznie do młodego odbiorcy. ­Zamieszczone w niej informacje zaskoczą niejednego dorosłego. Bo czy każdy z nas wie, czym jest np. teatr magnetyczny?

Delektując się lekturą, warto również zwrócić uwagę na relację między tekstem a ilustracją. W kilku miejscach twórcy zdecydowali się na nieregularne łamy tekstu, dzięki czemu wybrane strony nabierają dynamicznego charakteru. Ten zabieg wykorzystuje się rzadko, najczęściej w książkach artystycznych, bo wymaga od projektanta sporych umiejętności. Na przykład na jednej z rozkładówek tekst przybiera kształt światła rzucanego przez kolorowe lampy na scenę teatru.

Informacja

Z ostatniej chwili! To przedostatnia z Twoich pięciu treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu. Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej!

Subskrybuj

Autorka swobodnie wykorzystuje również liternictwo, które współtworzy ilustracje i stanowi żartobliwy komentarz lub puentę danej rysunkowej sceny. To wszystko sprawia, że w książce panuje nastrój dramaturgii i teatralnej nonszalancji.

Tytuł – Jak ugryźć teatr współczesny?
Autorzy – Gosia Kulik, Tomek Żarnecki
Okładka i ilustracje – Gosia Kulik
Skład – Gosia Kulik, Tomek Żarnecki
Wydawca – Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji ­im. Tymoteusza Karpowicza

Czytaj również:

Perły z odzysku – 4/2020 Perły z odzysku – 4/2020
Przemyślenia

Perły z odzysku – 4/2020

Sebastian Frąckiewicz

Ambicją wielu ilustratorów jest stworzenie prac, które wciągną czytelnika w zupełnie inny, odrębny świat. Olga Siemaszko i Miroslav Cipár robią to wyjątkowo dobrze.

W świecie gier wideo od lat króluje immersja – im jest większa, tym lepsza zabawa. Co oznacza to pojęcie? W dużym skrócie (i w kontekście elektronicznej rozrywki) chodzi o to, by gra wciągnęła odbiorcę na tyle, że zapomni on o bożym świecie. W zamian gracz ma zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości – zaprojektowanej spójnie i sensownie oraz działającej na własnych zasadach. Na dobrą sprawę pojęcie immersji da się w wielu przypadkach zastosować także w ilustracji dla dzieci.

Czytaj dalej