Matrix-Sratrix to seria cyfrowych kolaży Agnieszki Brzeżańskiej. Tworząc swoje prace artystka korzystała z nieskończonych zasobów Internetu. Obrazy pobrała z serwisów informacyjnych lub portali społecznościowych – każda fotografia została wybrana ze względu na treść i kontekst, w jakim funkcjonowała. Przedstawienia ludzkiej działalności, zjawisk kosmicznych czy zwierząt Brzeżańska splotła w zaskakujące kompozycje, tworząc w ten sposób swoją opowieść o świecie.

Tytuł serii prac wskazuje na stosunek Brzeżańskiej do rozpowszechnionego w naszej kulturze dualistycznego sposobu pojmowania rzeczywistości. Prześmiewcze „Sratrix” wyraża sprzeciw wobec przekonania, że świat, w którym żyjemy, to jedynie zasłoną doczesności, ułomnej i skazującej na cierpienie, którą można, a nawet należy odrzucić, aby uzyskać dostęp do rzeczywistości wyższej.

Przeplatające się w kolażach obrazy wprawiają widza w dysonans poznawczy – tematyka rozrywkowa staje w sprzeczności z treściami poważnymi, niekiedy drastycznymi. Żaden obraz w pracach artystki nie istnieje niezależnie – tak jak żadne zjawisko nie może zostać odarte z kontekstu, w jakim się wydarza.

Prace Brzeżańskiej to zaproszenie do zaakceptowania świata jako całości, bez prób oceny zjawisk i wydarzeń.
Tomasz Wichrowski
 

Agnieszka Brzeżańska – urodzona w 1972 r. w Gdańsku. Studiowała na ASP w Gdańsku i Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Brzeżańska sięga przy tym po różne rejestry wiedzy – od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne.
Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych w kraju oraz za granicą, ostatnio m.in. Matrix-Sratrix (Kasia Michalski, Warszawa 2016), Ma Terra (Vera Munro, Hamburg 2015), It all occurs quickly with ease, grace and joy (Marlborough Contemporary, Londyn 2015), Ziemia rodzinna (Aleksander Bruno, Warszawa oraz Muzeum Współczesne Wrocław 2014), Kobayashi Maru (Nanzuka, Tokio 2014).
W 2018 r. brała udział w Berlin Biennale. Podczas Warsaw Gallery Weekend (2018) otrzymała nagrodę główną ING. Retrospektywna wystawa Cała Ziemia Parkiem Narodowym pokazywana w Gdańskiej Galerii Miejskiej (2018) będzie miała swoją drugą odsłonę w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, listopad 2019).