Wokół Ogrodu rozkoszy ziemskich narosło wiele legend i wydumanych nadinterpretacji. Najnowsze badania, przeprowadzone po godzinach przez redakcję „Przekroju”, sugerują jednak, że nie należy doszukiwać się w obrazie Boscha wyrafinowanych ezoterycznych nauk. Rozkosze ziemskie nie oznaczają nic innego jak właśnie rozkosze ziemskie, a konkretnie: udane przyjęcie sylwestrowe. W swoim dziele mistrz Hieronymus za pomocą prostych symboli przekazuje podstawowe zasady, których przestrzeganie zapewni nam wejście w nadchodzący rok w atmosferze beztroski i pogody.
Hieronymus Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich, tryptyk, 220×390 cm, Prado, Madryt
Lewa część tryptyku ukazuje przygotowania do wyjścia na sylwestrowe przyjęcie.
***
Siedząca pozycja Adama wskazuje na jego niechętny stosunek do samej idei sylwestrowej zabawy. Adam uważa, że jest to taki sam wieczór jak wszystkie inne i najlepiej spędzić go, nie wychodząc wcale z domu. Ewa z kolei jest zdania, że kiedy jak kiedy, ale w sylwestra nie bawić się to po prostu grzech.
***
Ich spór rozsądza Jezus, stając po stronie Ewy.