Agata Trzebuchowska

Absolwentka MISH-u, początkująca reżyserka i scenarzystka filmowa. Miłośniczka masła orzechowego i krzyżówek panoramicznych.
Wolę policzek w twarz
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Wolę policzek w twarz

Prawda jest taka, że największe tragedie dzieją się w ciszy. Nie towarzyszą im wybuchy, nie ma żadnego „wow”. Jak trafiliśmy do komisariatu, nie było tam tłumów, tylko jedna rodzina. Zarejestrowaliśmy miejsca, w których buduje się obozy, odbywają się przemyty, gdzie uchodźcy toną w morzach i rzekach, gdzie są wyłapywani przez helikoptery. Wiesz, jak tam jest? Cisza i spokój. Świeci słońce, rzeka szumi. Jest pięknie – o kulisach pracy nad filmem „Via Carpatia” opowiada reżyserka Klara Kochańska-Bajon i operatorka Zuzanna Kernbach. Rozmawia
Agata Trzebuchowska
Demokracja dawnych Litwinów
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Demokracja dawnych Litwinów

W moich powieściach chciałam odciąć się od marksistowskich klisz tak silnie zakorzenionych w litewskiej mentalności. Nie interesują mnie klasy, interesują mnie ludzie. I mikrohistorie pozostające w tle opowieści o wielkich bohaterach – przyznaje Kristina Sabaliauskaitė, litewska pisarka i historyczka sztuki, autorka bestsellerowej tetralogii „Silva rerum”. Rozmawia
Agata Trzebuchowska
Życie ciut lepsze
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Życie ciut lepsze

O filmie „53 wojny”, inspirowanym historią Grażyny i Wojciecha Jagielskich, z reżyserką i scenarzystką Ewą Bukowską rozmawia
Agata Trzebuchowska
Z Włastem w jednej głowie
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Z Włastem w jednej głowie

Z Martą Konarzewską, autorką scenariusza „Włast”, za który otrzymała główną nagrodę PISF i Nagrodę Specjalną ZAiKS-u w konkursie Script Pro, rozmawia
Agata Trzebuchowska
Listy miłosne Pawła Pawlikowskiego
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Listy miłosne Pawła Pawlikowskiego

Nagrodzony w Cannes reżyser mówi, dlaczego woli opowiadać o czasach PRL niż o współczesności, jak działa na niego muzyka ludowa i co go kręci wizualnie. Rozmawia
Agata Trzebuchowska
Ludowa piosenka jest o życiu
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Ludowa piosenka jest o życiu

Ludowe pieśni z Polesia to porozsypywane fragmenty wielkiego kobiecego eposu. Mówią o dziewczynie, która została sama z dzieckiem. O żonie, której mąż nie puszcza do rodziny, o tęsknocie za domem, o złej teściowej – opowiada Maniucha Bikont. Rozmawiała
Agata Trzebuchowska
Pochwała niekonsekwencji
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Pochwała niekonsekwencji

Zmiany poglądów, aktualizowanie przekonań są rzeczą naturalną. Można nazwać je koniunkturalizmem i sprzedajnością, ale ja wolę kojarzyć je z dojrzewaniem i myśleniem – o powieści „Król” i o tym, co kształtuje polski światopogląd, z Pawłem Demirskim rozmawia
Agata Trzebuchowska
Treliński: Opera nie jest dla wszystkich
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

W kinie pozornie wolno wszystko. Możesz wszędzie pojechać, wszystko zarejestrować. Ale mnie nigdy nie interesował realizm. Zawsze pociągała mnie umowność. W operze całą sprawę jesteś w stanie załatwić jednym gestem. Wystarczy, że aktor, mówiąc: „liście opadały”, wykona ruch ręką, i już nie potrzebujesz lasu. Opera to dużo mniej i dużo więcej – z Mariuszem Trelińskim, reżyserem i dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rozmawiała
Agata Trzebuchowska
Oswoić obcy ląd sztuki
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Oswoić obcy ląd sztuki

O tym, jak rozmawiać o sztuce z dziećmi i dlaczego nie każdy musi się nią interesować, z Łukaszem Gorczycą, autorem książki „Bałwan w lodówce”, rozmawia
Agata Trzebuchowska
Wypowiedzieć traumę
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Wypowiedzieć traumę

„Matka ocalała z transportu do Auschwitz. Wiele razy opowiadała nam o czarnym wagonie i lesie, w którym spędziła noc po odbiciu pociągu. Dzieci dostały od partyzantów po kawałku gorzkiej czekolady i po cebuli. Rzeźba »Dziewczynka z cebulą« miała być zwieńczeniem projektu »Lost Butterfly«. Matka namalowała mój portret jeszcze przed moimi narodzinami, a ja wyrzeźbiłam ją po śmierci” – mówi Zuzanna Janin, córka Marii Anto. Rozmawia
Agata Trzebuchowska
Wiedzieć, po co się jest na scenie
Sztuka + Opowieści
Doznania

Wiedzieć, po co się jest na scenie

O ciele, tańcu, występowaniu (nie tylko) nago i o feminizmie z performerką burleski Betty Q rozmawia
Agata Trzebuchowska
Z tęsknoty za światem minionym
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Z tęsknoty za światem minionym

Nie wiem, czy ojciec kiedykolwiek widział mnie grającego na żywo. Podobno śledził moją drogę zawodową. Pewnie gdybym urodził się trochę wcześniej, więcej rzeczy udałoby nam się zrobić wspólnie. Jeśli czegokolwiek żałuję, to właśnie tego – mówi Janek Młynarski, muzyk multiinstrumentalista i kompozytor, syn Wojciecha Młynarskiego.
Agata Trzebuchowska