Czytać albo nie czytać – 1/2019
Przemyślenia

Czytać albo nie czytać – 1/2019

Bibliocreatio
Czyta się 5 minut

CONRAD KONTRA RESZTA ŚWIATA

Opowiadania
Joseph Conrad, wybór i tłum. Magda Heydel

Opowiadania, które Conrad pisał przez całe życie do czasopism kulturalnych, stanowią doskonałą panoramę jego twórczości. Czego możemy się po nich spodziewać? Skomplikowanych eksperymentów konstrukcyjnych, wielopoziomowej gry narracyjnej oraz interpretacyjnej, a z pewnością literackiej uczty!

Joseph Conrad i narodziny globalnego świata
Maya Jasanoff, tłum. Krzysztof Cieślik, Maciej Miłkowski

Głośna biografia, która jest też wciągającym esejem o burzliwych czasach kolonializmu, w jakich żył i tworzył Conrad. Pisarz wciąż budzi żywe dyskusje, a jego dzieła można czytać zarówno jako zapis pewnego momentu w historii, jak i zapowiedź świata, w którym żyjemy dziś. Daje do myślenia.

Informacja

Z ostatniej chwili! To trzecia z Twoich pięciu treści dostępnych bezpłatnie w tym miesiącu. Słuchaj i czytaj bez ograniczeń – zapraszamy do prenumeraty cyfrowej!

Subskrybuj

Księga zwierząt niemalże niemożliwych
Caspar Henderson, tłum. Adam Olesiejuk, Zofia Szachnowska-Olesiejuk

Od aksolotla po dania pręgowanego, czyli przegląd zwierząt, które przypominają stworzenia fantastyczne, ale istnieją naprawdę. Intrygujące stwory zamieszkujące najdalsze zakątki lądów poszerzają granice naszej wyobraźni. Ta książka to odpowiedź na Księgi istot zmyślonych Borgesa. Bestiariusz na miarę XXI wieku!

Teatr świata. Mapy, które tworzą historię
Thomas Reinertsen Berg tłum. Maria Gołębiewska-Bijak

Berga nie interesuje opisywanie świata słowami. Dużo ciekawsi są dla niego ludzie, którzy postanowili go sobie wyobrazić i zobrazować. Od rysunków naskalnych po Google Maps. To, jak próbujemy przedstawić swoje otoczenie na kartce papieru lub ekranie komputera, wciąż najwięcej mówi o nas samych.

KIEDYŚ WCALE NIE BYŁO LEPIEJ

Służące do wszystkiego
Joanna Kuciel-Frydryszak

„Koniec i bomba. A kto czytał, ten trąba!” – puenty Ferdydurke nie wymyślił Gombrowicz, tylko… No właśnie, jak ona miała na imię? Po latach mało kto pamięta imiona służących. Dobrze, że Kuciel-Frydryszak wydobywa ich historie z za­pomnienia. I pokazuje, że czasem miały nie mniejszy wpływ na historię niż ci, u których pracowały.

Nie ma
Mariusz Szczygieł

Zgodnie z tytułem książka o tym, czego „nie ma”. Ale przecież każdy brak czy strata konstytuuje jakąś inną formę istnienia. Czy gorszą i uboższą, to już kwestia sporna. „Wszystko musi mieć swoją formę, swój rytm […]. Zwłaszcza nieobecność” – poradziła kiedyś autorowi Hanna Krall. Dobrze, że Szczygieł postanowił z tej rady skorzystać.

Królestwo
Szczepan Twardoch

Wojna zmienia Króla. Po ucieczce z warszawskiego getta opiekuje się nim jego dawna miłość, Ryfka. Dalsze, okrutne losy bohatera poznajemy z perspektywy jej i syna Króla. Nic już nie pozostało ze znanego boksera i bezwzględnego „dandy” bandyty – tylko smutek, pustka i żal. Im bardziej wielbi się Króla, tym bardziej boli jego królestwo w gruzach. Efekt końcowy podzielił recenzentki.

ALEJA SŁAW

Berta Isla
Javier Marías, tłum. Tomasz Pindel

Thriller szpiegowski, którego akcja rozpięta jest między Madrytem a Londynem, choć bardziej między mężem a żoną oraz ich oczekiwaniami. Co oznacza miłość dla szpiega? Czy można zaufać mężowi, który zawsze ma coś do ukrycia? W obnażaniu najskrytszych pragnień i naiwnych pretensji wobec życia Marías nie ma sobie równych. Arcydzieło.

Bezsenność w czasie karnawału
Janusz Głowacki

Nonszalanckie i błyskotliwe szkice auto­biograficzne. Dużo o ludziach i trochę o literaturze, alkoholu, boksie i dziewczynach. Miejsca – Warszawa i Nowy Jork. Tym razem jednak, inaczej niż w książce Z głowy, więcej jest w tych tekstach melancholii i goryczy. Nie bójcie się, nie są to żadne kwity z pralni. Miło wrócić do Mistrza.

Obsesyjna miłość
Elena Ferrante tłum. Lucyna Rodziewicz-Doktór

„Dzieciństwo to fabryka kłamstw” – stwierdza główna bohaterka pierwszej powieści Ferrante, gdy próbuje rozwikłać tajemnicę życia i śmierci swojej matki. Trudna więź zostaje poddana literackiej psychoanalizie. Przenikliwa w swoich spostrzeżeniach dotyczących relacji autorka na początku pisarskiej drogi.

PERSPEKTYWA ŻYCIA CODZIENNEGO

Nikt nie idzie
Jakub Małecki

Małeckiego fascynują historie zwykłych ludzi, przecięcia losów, momenty zwrotne w życiu. Obserwuje je i opisuje. Tym razem porusza trudny temat niepełnosprawności. Ta zwykła (głównie smutna) codzienność pod jego piórem nie jest tkliwa, ale poruszająca.

Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach
Rafał Księżyk

Odsłony, sesje, kliknięcia narzucają rytm życia współczesnego człowieka. Marketing, który wkrada się do pokoju dziecięcego, plac zabaw w telefonie, internetowy folklor polegający na przetwarzaniu popkultury i inne spektakle konsumpcji osaczają. Taką kulturę trzeba wywrócić.

Teraźniejszy przeszły, przeszły teraźniejszy
Eugène Ionesco, tłum. Anastazja Dwulit

Oryginalnie skonstruowany dziennik współtwórcy teatru absurdu. Przeżycia wojenne w Bukareszcie lat 40. przetykane są tu doświadczeniami z Paryża lat 60. i zapisem trudnej relacji z rumuńskim ojcem, który odebrał małego Ionesco francuskiej matce. Przejmujące, choć ciekawsze wydaje się to, co autor przemilczał.

Czytaj również:

Fragment powieści „Nikt nie idzie”
i
zdjęcie: JC Bonassin/Unsplash
Doznania

Fragment powieści „Nikt nie idzie”

Jakub Małecki

1

Zbierała fontanny od zawsze. Zaczęła być może za namową rodziców: ustawili ją przed jednym z kamiennych kielichów wypełnionych wodą, uśmiechnij się, Marzenka, pstryk – i tak już jej zostało.

Musiała się znaleźć na każdej fotografii. Z boku, żeby nie zasłaniać fontanny. Najczęściej zdjęcia robili jej rodzice, a potem koleżanki i mężczyźni, z którymi się spotykała. Zdarzało się, że prosiła przechodniów. Raz przez awarię aparatu i dwukrotnie z powodu prześwietlenia kliszy zmarnowała fontannę. Za każdym razem później po nią wróciła.

Czytaj dalej