Ewa Szponar

Dziennikarka i filmoznawczyni. Autorka książki „Fabryka splendoru. Światowe festiwal filmowe”.
Eskapizm ocali twoją duszę
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Eskapizm ocali twoją duszę

Myśl, że jesteśmy sami we wszechświecie, jest dla wielu mroczna. Dla mnie przeciwnie, taka opcja cieszy, bo przypomina wagę humanistycznych wartości: najbardziej liczą się ludzie, ich interakcje, wzajemna bliskość. Rozmowa z Jamesem Grayem, reżyserem i współscenarzystą filmu „Ad Astra”.
Ewa Szponar
Martwi żołnierze i pomarańcze
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Martwi żołnierze i pomarańcze

W pierwszej części filmu widzimy laptop z otwartym dokumentem, szkicem mowy pogrzebowej. Obok stoi miska pomarańczy. Oto idealna metafora Izraela – podsumowuje Samuel Maoz, reżyser „Fokstrota” i laureat Srebrnego Lwa na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji.
Ewa Szponar
Oum Kulthum: artystka, która miała większą władzę niż politycy
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Oum Kulthum: artystka, która miała większą władzę niż politycy

Oum Kulthum była jednym z symboli narodowych Egiptu, nieoficjalną królową. Często jeździła z prezydentem Gamalem Abdelem Naserem w służbowe podróże, prawie jak jego żona, pełniąc funkcje dyplomatyczne, będąc głosem Egiptu w innych krajach arabskich. Tłumy wiwatowały na jej cześć i oddawały jej honory godne monarchini. Bo był taki moment, gdy miała większą władzę niż politycy. Rozmowa z Shirin Neshat i Shoją Azarim, twórcami filmu Szukając Oum Kulthum”.
Ewa Szponar
Marta Prus: Mam w sobie siłę
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Marta Prus: Mam w sobie siłę

Z reżyserką filmu dokumentalnego „Over the Limit”, opowieści o kulisach sukcesu jednej z najsłynniejszych gimnastyczek świata, Rosjanki Rity Mamun, i jej trenerce Irenie Viner, rozmawiała
Ewa Szponar
Kraj mlekiem i miodem płynący
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Kraj mlekiem i miodem płynący

Zanim biały człowiek przybył do Australii, miejscowa ludność nie miała pojęcia, na czym polega zło – mówi aktor Sam Neill, odtwórca jednej z głównych ról w filmie „Sweet Country” Warwicka Thorntona.
Ewa Szponar
Moc dobrego scenariusza
Sztuka + Opowieści, Bez kategorii
Opowieści

Moc dobrego scenariusza

Moje poprzednie filmy były zdominowane przez mężczyzn, co mnie trochę zmęczyło i zamarzyłem o stworzeniu silnej kobiecej postaci. Zawsze uważałem się za feministę – mówi Martin McDonagh, scenarzysta i reżyser filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”.
Ewa Szponar