Aleksandra Kędziorek

Historyczka sztuki i kuratorka. Specjalizuje się w polskiej architekturze i designie, współtworzy wydarzenia poświęcone zagadnieniom przestrzeni i projektowaniu.
Dom dla nudy
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Dom dla nudy

Z Aleksandrą Gordowy, architektką i autorką książki „Codzienność nudy. Dom jako przestrzeń produktywna i nieproduktywna”, rozmawia
Aleksandra Kędziorek
Dziecięcy świat Bruno Munariego
Świat + Ludzie
Edukacja

Dziecięcy świat Bruno Munariego

To, że prezentujemy na naszych łamach książki artystyczne, zawdzięczamy m.in. pewnemu włoskiemu artyście. Kochają go i dzieci, i tacy tuzowie intelektu jak Umberto Eco. Pisze
Aleksandra Kędziorek
Pałace dla gołębi
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Pałace dla gołębi

Trudno w to dziś uwierzyć, ale dawno temu, za czasów Marii Antoniny, gołębie były obiektem pożądania, a wymyślne gołębniki dowodziły wysokiego statusu społecznego ich właścicieli.
Aleksandra Kędziorek
Wszystkie fałdy świata – rozmowa z Timem Ingoldem
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Wszystkie fałdy świata – rozmowa z Timem Ingoldem

Z prof. Timem Ingoldem, brytyjskim antropologiem i autorem zbioru esejów „Splatać otwarty świat” (Instytut Architektury, 2019), rozmawia
Aleksandra Kędziorek
Mobilne miasta Archigramu
Świat + Ludzie
Wiedza i niewiedza

Mobilne miasta Archigramu

Jeśli zmiany klimatyczne będą postępowały w takim tempie jak obecnie, za kilka dekad możemy być zmuszeni do szukania innego miejsca do życia. Żal zostawiać za sobą ukochane kąty? Architekci w latach 60. znaleźli już na to sposób: zabierzmy nasze miasta ze sobą. Pisze
Aleksandra Kędziorek
Budynki jak zwierciadła przemian
Świat + Ludzie
Wiedza i niewiedza

Budynki jak zwierciadła przemian

Od płonących barykad z poprzewracanych samochodów zaczyna swoją najnowszą książkę i na nich ją kończy Łukasz Wojciechowski. Tak ulica i (kontr)kultura odpowiedziały na absurdy świata ślepo zapatrzonego w technologię. W „Architekturze racjonalnej Europy” w roli głównej obsadzono przemiany społeczne i polityczne, a technologiczny rozwój służy zarówno zbrodniarzom wojennym, jak i powojennym państwom opiekuńczym. W Światowym Dniu Architektury książkę recenzuje
Aleksandra Kędziorek
Dobre życie, dobry dizajn
Sztuka + Opowieści
Doznania

Dobre życie, dobry dizajn

Organizowany od 13 lat, jedno z pierwszych takich wydarzeń w Polsce, Łódź Design Festival miał już swoje górki i dołki. Pomiędzy udanymi edycjami zdarzały się takie, które dryfowały niebezpiecznie w stronę targów z produktami sponsorów, i takie, gdzie zabrakło kuratorskiej ręki. W tym roku było nieźle – może bez przesadnych odkryć, ale spójnie i na poziomie. I to przy temacie, w którym łatwo można było popaść w banał. Pisze
Aleksandra Kędziorek
Artysta z wyspy wulkanów
Świat + Ludzie
Ziemia

Artysta z wyspy wulkanów

O tym, że wulkany należy czyścić, troszczyć się również o te wygasłe, a czynne wykorzystywać do podgrzewania śniadań, wie każdy, kto uważnie przeczytał „Małego Księcia”. César Manrique (1919–1992) nie miał może własnej planety jak bohater Saint-Exupéry’ego, ale z wulkanicznej wyspy, na której spędził życie, stworzył architektoniczny raj. Pisze
Aleksandra Kędziorek
Kościoły, które nie udają kur
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Kościoły, które nie udają kur

Współczesna architektura sakralna, szczególnie ta polska, budzi często zrozumiałą grozę. Pokraczne budynki najczęściej nie zasługują na więcej niż facebookowe podśmiechujki, choć nie brak projektów patrzących np. na świątynie powstałe w okresie PRL-u jako na przejaw społecznego protestu i budowlanej samoorganizacji. Jakub Turbasa w książce „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów” opisuje 18 przykładów znakomitej architektury sakralnej. Pozostaje pytanie: czy architekt projektujący kościoły musi koniecznie być chrześcijaninem? Książkę recenzuje
Aleksandra Kędziorek
Nieustanne tkanie świata
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Nieustanne tkanie świata

Życie budynków trwa znacznie dłużej i obejmuje ich zmagania ze zmienną pogodą, postępujące zużycie czy powolne popadanie w ruinę. O wiele łatwiej byłoby nam zrozumieć i opisać świat, gdyby choć na chwilę zastygł w bezruchu – przekonuje Tim Ingold, szkocki antropolog, którego badania stały się punktem odniesienia dla architektów i projektantów zainteresowanych relacjami człowieka ze środowiskiem. O książce Ingolda „Splatać otwarty świat” pisze
Aleksandra Kędziorek
Jak wyginąć, to elegancko
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Jak wyginąć, to elegancko

Artyści biorący udział w XXII Triennale w Mediolanie przypominają nam, że człowiek jest tylko jednym z wielu żyjących na ziemi gatunków i jeśli ma wyginąć, to lepiej, żeby nie ciągnął za sobą w przepaść wszystkich pozostałych. Pokazują też dizajn jako narzędzie naprawy. Imprezę poleca
Aleksandra Kędziorek
Biurko na wygnaniu
Świat + Ludzie
Wiedza i niewiedza

Biurko na wygnaniu

Gdyby sytuacja polityczna zmusiła Was do kilkakrotnej zmiany adresu najpierw w ramach kraju, kontynentu, a później świata, co zabralibyście ze sobą w drogę? Słynny architekt Walter Gropius wybrał ciężkie biurko z wiśniowego drewna. O Bauhausie pisze
Aleksandra Kędziorek